12 april 2022 / 

 / 

Radix #1 2022: Onderwijs voor kind & samenleving

Radix onderwijs

Met het onderwijs is veel mis, als we de stroom van onderwijsgerelateerde mediaberichten mogen geloven. Er is veel aandacht voor kansengelijkheid, of vooral de kansenongelijkheid in het onderwijs, zoals recent de derde aflevering ‘Ongelijk onderwijs’ van het tv-programma Sander en de kloof. Opvallend is dat de auteurs die voor dit themanummer ‘Onderwijs’ hun gedachten hebben laten gaan over onderwijs, een andere perspectief kiezen dan die van de kansen(on)gelijkheid.

In dit nummer:

Zonder gids geen ruimte: De betekenis van hermeneutische ruimte in een christelijk schoolpedagogisch concept, Bram Kunz en Bram de Muynck
Essay: Waarom bestaan reformatorische scholen? Christoph van den Belt
Waartoe Geesteswetenschappen? Hans Thijssen (Lees dit artikel gratis)
Essay: Het eigene en unieke van praktijkgericht onderzoek aan het hbo, Simon Polinder
Ruimte voor vrijheid en transcendentie gevraagd: Vorming en toerusting op de werkvloer over levensbeschouwing, Jurrian van Waaij en Simon Polinder
Identiteit en burgerschap: Een educatieve opgave voor Europa, Donald Loose

Boekbesprekingen

Anne Dijk, De verdragen van Mohammed met de christenen
Paul van Tongeren, Doodgewone vrienden. Nadenken over vriendschap
Sandra Langereis, Erasmus: dwarsdenker. Een biografie
Louis Markos, From Plato to Christ. How Platonic Thought Shaped the Christian Faith
Pieter Vos, Longing for the Good Life. Virtue Ethics after Protestantism
Thomas Macho, Van wie is je leven? Cultuurgeschiedenis van de zelfdoding

Bestel hier Radix voor € 14,00 of word abonnee.

Verder lezen?

Nu jij!

Wat denk jij? Reageer hieronder!